Ми якось вже змирилися з тим фактом, що російський авторинок несе перманентні втрати. У влаштованій нами перекличці дебютантів 2020 року всього сім реально нових моделей. Та й інші — оновлення, рестайлінги, модифікації – в більшості своїй приїдуть до Росії помітно пізніше, ніж в інші країни.
І ось на тлі цього до нас приходить не просто нова модель, а ціла нова МАРКА! Говоримо це без тіні іронії. Так, логотип Opel з блискавкою знаком будь-якій дитині, але його сьогодні носить зовсім не та компанія, що раніше. І вона продає автомобілі зовсім інші. А починається новітня історія Opel в Росії з кросовера Grandland X.
Щоб краще розуміти, чому Grandland X такий, який він є, варто озирнутися назад. Отже, короткий зміст попередніх серій.
Епізод 1. Концерн General Motors офіційно прийшов у Росію одним з перших. Прийшов, як здавалося, всерйоз і надовго: технічне партнерство (хто пам'ятає, перший впорскування на «дев'ятках» був GM-івським), власний завод, спільне підприємство GM-АвтоВАЗ, ну і, звичайно, продажу машин з Америки, Європи та Кореї.
Грім грянув в 2015 році: General Motors оголосив про відхід з Росії! Офіційно — з-за кризи в російській економіці і нових автомобільних регламентів, потребують великих додаткових витрат. Але мало хто сумнівався, що причини були, в першу чергу, політичні. І відхід був більше схожий на втечу: GM кинув у Росії широку дилерську мережу, завод під Пітером плюс «викруткове» складання в Калінінграді, а головне — не такі вже погані ринкові позиції. Найдивовижніше, що Шевроле і Кадилаки американської збірки залишилися і продаються до цих пір, але все, що забезпечувало по-справжньому масовий попит, було негайно згорнуто і евакуйовано. Також пропонуємо купити Опель Комбо за вигідною ціною та з гарантією.
Епізод 2. 2017 рік, і знову сенсаційна новина: General Motors покидає європейський ринок. Політикою і не пахло: американські боси просто вирішили позбутися незручних активів. І це відступ було продумано краще: свою європейську марку Opel концерн продав альянсу Peugeot-Citroen. C заводами, дизайн-студіями, інженерними центрами, але... без перспектив. Тому що окремими пунктами угоди французам закрили доступ до американських компонентів і технологій, а також заборонили розширення експортних ринків для вже випускалися на той момент моделей.
І якщо в легковому сегменті це можна було пережити: PSA дісталися цілком свіжі Corsa, Astra і зовсім нова Insignia, то кросовери Opel на той момент були відверто застарілими. Часу на розробку інших у нового власника просто не було, а єдиним (і швидким) виходом стало клонування. Так через деякий час з'явилися Opel Crossland X (він же Peugeot 2008) і Opel Grandland X, створений на тій же платформі EMP2, що Peugeot 3008 і Citroen C5 Aircross.
Епізод 3. 2019 рік: Opel заявляє про повернення в Росію. C моделями на платформі EMP2 це вже не суперечить умовам американо-французької угоди, але починати доведеться практично з нуля. На старті німецька марка пропонує нам всього дві моделі — мікроавтобус Opel Zafira Life, та героя нашого тесту Grandland X. Причому кросовер буде доступний тільки з одним силовим агрегатом і мізерним набором комплектацій. Варто городити город, якщо родинні Peugeot і Citroen продаються зовсім мляво? Та й відсутність повного приводу, настільки улюбленого покупцями в цьому сегменті, «зашито» у платформу EMP2 так, що ніяким бейдж-інжинірингом не витравити.
Головною перевагою Grandland X називають емблему – в тому сенсі, що авторитет і репутація у марки Opel в Росії краще, ніж у Peugeot і Citroen. Але цей аргумент не безперечний: автомобілі Opel і раніше вважалися не найнадійнішими, а за минулі п'ять років цифри на їх одометрах дуже серйозно зросли. А слідом — і рахунки за ремонт.
Мені бачаться більш приземлені, але від цього не менш важливі фактори. Насамперед, Grandland X... звичайний. Замість французького дизайну, місцями витонченого, а місцями балансує на межі кітчу, тут абсолютно нейтральний вигляд, на який спокійно можна наліпити хоч німецьку, хоч корейську емблему.
Футуристичний інтер'єр з прикольними деталями? Вам в сусідній шоурум — з левом над дверима. А Opel при будь-господарях дотримується традиційних цінностей: головне, щоб було зручно. Кермо тут круглий, селектор «автомата» звично рухається вздовж прорізи, клімат налаштовується крутятся ручками. І прилади не від зорельоту, а із звичайними шкалами і стрілками. І читаються відмінно. Навіть з мультимедийкой можна розібратися за пару хвилин без читання інструкції!
Нудно? До позіхання. Але більшість людей люблять яскраве і незвичайне тільки на словах. Будь-яка жінка без запинки назве вам десяток кутюр'є, тільки сама воліє дизайнерськими нарядами що-небудь зручніше. З машинами те ж саме.
Втім, інтер'єр Opel Grandland X теж не бездоганний. По-перше, окремі елементи в ньому простіше, ніж очікуєш. Вистачає і жорсткого пластику, і дешевих кнопок. По-друге, якість збірки салону теж на «четвірочку», причому це не машини з якихось досвідчених партій: у Німеччині Grandland X випускається і продається не перший місяць.
А головний ергономічний прокол — водійське сидіння. Воно щільне, з непоганою бічною підтримкою і чіпкою комбінованою оббивкою. Але подушка чомусь завалена назад і нав'язливо підпирає водія під коліна — при довгій їзді ноги будуть втомлюватися. Подвійно дивно, враховуючи, що саме німецькі інженери тепер відповідають за сидіння всього концерну PSA, і це одне з 15 глобальних напрямків, довірених Опелю. Крім того, такі крісла отримали сертифікат AGR — незалежної організації, що займається проблемами спини. Або на стегна тамтешні медики уваги не звертають?
Grandland X, як і його французькі родичі, не може похвалитися просторими задніми місцями Багажник теж напрочуд невелика – незважаючи на відсутність повного приводу і просту балку в задній підвісці Объём отсека можно увеличить, опустив фальшпол – по крайней мере, на европейских машинах без запаски. Но тогда при сложенных спинках будет ступенька В топовой комплектации Cosmo есть электропривод багажной двери и функция её открытия «с ноги». Которую можно отключить одним нажатием правой кнопки
Ще інженерам Opel хоч і видали готову платформу, однак дозволили налаштувати її по-своєму. По-німецьки. У підсумку Grandland X на дорозі сприймається жорстким, але міцно збитим автомобілем. Він непогано ковтає нерівності (європейських масштабів, звичайно), поняття «розгойдування» йому невідомо, і навіть перед лежачими поліцейським не доводиться скидати хід до шепоту. При цьому управляється «Гранд» як непоганий легковий автомобіль, хоча і без відточеності Тігуан.
На жаль, все це лише замітки на полях — в Росії будуть продаватися кросовери вже з адаптованою підвіски для поганих доріг. Як поведе себе такий Grandland X, постараємося розповісти в самому найближчому майбутньому.